Solfeggio, temeljna glazbeno-teorijska disciplina koja prati učenike i studente glazbe svih struka i uzrasta, od osnovne glazbene škole do muzičke akademije, učenicima je počesto apstraktna mješavina glazbeno-teorijskih znanja i vještina (zbog sličnosti logičkih operacija često uspoređivanih s onima iz matematike, ali zapravo sličnijih onima iz gramatike nekog jezika) te vještina i sposobnosti percipiranja, zamišljanja i izvođenja zvuka (pojedinačnih tonova, intervala, akorda te ritamski i melodijski osmišljenih glazbenih cjelina), točnije, direktnog prijevoda odslušanog zvuka u notni zapis te imaginacije i intoniranja (pjevanja) zvuka iz zadanog notnog zapisa. Pritom je teorija glazbe obuhvaćena solfeggiom preduvjet za što uspješniji praktičan rad sa zvukom (glazbene diktate i pjevanje zadanih primjera), a sve ove aktivnosti i zadaci se onda vrednuju, kako u nastavnom procesu, tako i na prijemnim ispitima i natjecanjima. Cjelokupni solfeggio je pak nužna baza za sve ostale glazbeno-teorijske discipline s kojima se učenici i studenti susreću tijekom svog školovanja (harmonija, polifonija i glazbeni oblici), ali i za kvalitetan i smislen rad na praktičnim glazbenim predmetima (nastava instrumenta, skupnog muziciranja, sviranja partitura i dirigiranja), koji se ponekad zbog glazbeno-teorijske podkapacitiranosti učenika (ali i nastavnika!) svodi na mehaničko izvježbavanje zadanih kompozicija umjesto na uvježbavanje izvedbe kojemu prethodi trenutak interpretacije kompozicije, u skladu s obilježjima stila i glazbenog jezika kojim je kompozicija skladana.
U Hrvatskoj se svake dvije godine (bienalno) održava i natjecanje iz solfeggia u organizaciji Hrvatskog društva glazbenih i plesnih pedagoga (HDGPP-a). 59. hrvatsko natjecanje učenika i studenata glazbe i plesa nominalno ima dvije razine natjecanja – županijsko (prijašnje regionalno natjecanje) i državno. Unatoč pridjevu županijsko, u većini disciplina se radi o natjecanju u dvije regije (Sjever i Jug), a u slučaju natjecanja iz solfeggia se zbog organizacijsko-logističkih razloga (tradicionalno mali broj prijavljenih natjecatelja) radi o jednoj jedinstvenoj regiji, dakle, već su na županijskom natjecanju prisutni učenici s područja cijele Hrvatske, zbog čega se ono već tradicionalno i održava u Zadru. Natjecanje iz solfeggia sastoji se od dva dijela, pismenog i usmenog, a organizirano je u četiri kategorije, ovisno o uzrastu natjecatelja.
Predstavnik ŠUDIGO-a na županijskom natjecanju u Zadru održanom 1. ožujka 2021. bio je Ivan Habazin, učenik 3. GU razreda (paralelni program, uz opću gimnaziju) pod mojim mentorstvom. Ivan je nastupio u 4. kategoriji natjecanja, za 3. i 4. razrede srednje glazbene škole, što je već u početku nezahvalan položaj s obzirom da su svi preostali kandidati u njegovoj kategoriji (njih četvero) učenici 4. razreda. Težak pismeni dio (3 zadatka iz teorije glazbe i 4 različite vrste diktata koji obuhvaćaju sadržaje 4. srednje) Ivan je riješio s 81 od mogućih 100 bodova. Na usmeni dio se dvoje od pet natjecatelja nije plasiralo jer su imali manje od 70 bodova koliko je potrebno za pristupiti usmenom dijelu. Nastup na usmenom dijelu natjecanja je izrazito stresan, što zbog težine i opsežnosti zadataka za intoniranje (3 zadatka s intoniranjem ljestvica i akorda te tri zahtjevna glazbena primjera, od kojih je jedan zadan nedovršen, a treba ga skladati do kraja u 15 minuta vremena dostupnog za pripremu), što zbog problematike javnog nastupanja (treme i važnosti trenutka). Usto, problematično je bilo i to što je pismeni dio natjecanja bio u 9 sati, a na usmenom dijelu je Ivan bio posljednji po rasporedu u 20.15 isti dan. Unatoč svemu, Ivan je izvrsnim, suverenim i muzikalnim nastupom na usmenom dijelu, posebno zapaženim i od strane žirija, ostvario 93.60 od mogućih 100 bodova.
U zbroju s pismenim dijelom, Ivan je na natjecanju ukupno ostvario 87.30 od mogućih 100 bodova, čime je osvojio II. nagradu (u rangu od 80 do 90 bodova) i 3. mjesto u ukupnom poretku, ali nažalost ne i plasman na državno natjecanje (za koje je potrebno više od 90 bodova). Valja napomenuti da dvojica prvoplasiranih učenika, uz to što su učenici 4. srednje, posjeduju i urođeni apsolutni sluh što im olakšava nastup na natjecanju i daje dodatnu prednost koju je Ivan morao nadomjestiti zavidnom razinom rada, vježbe, intelekta i muzikalnosti koje je nastupom na natjecanju i pokazao.
Iz pozicije mentora, izuzetno je teško i izazovno bilo pripremati se za ovo natjecanje u situaciji pandemije, nastave na daljinu i nedostatka kontakta na nastavi uživo na kojoj se jedino zapravo u punom opsegu može raditi na tako složenim (praktičnim) sadržajima kao na onima koje podrazumijeva solfeggio, a naročito u sklopu natjecanja na kojemu je sve još poprilično teže nego u sklopu redovne nastave. U realizaciji ovog uspjeha želio bih zahvaliti prvenstveno Ivanu na trudu, upornosti i predanosti, a zatim i svima ostalima koji su zaslužni za logistički dio, Ivanovim roditeljima i djelatnicima ŠUDIGO-a koji su sudjelovali u planiranju odlaska na natjecanje.
Napisao: Ivor Prajdić, prof., snimio: Martin Horvat