AUTORICA: Barbara Hanjilec, prof. savjetnik; koordinatorica Erasmus+ projekta Inovativni pristupi generaciji Z
Što je učionica budućnosti? Je li to samo drugačije opremljena škola? Jesu li to nastavnici koji u potpunosti mijenjanju paradigmu obrazovanja? Ili pak učenici koji drugačije pristupaju učenju, ali i cjelokupnoj ideji obrazovanja?
Upravo su ta pitanja bila misao vodilja stručne edukacije Future Classroom u Helsinkiju kojem sam prisustvovala početkom ovog mjeseca. Odlazak na tečaj dio je Erasmus+ projekta Inovativni pristupi Generaciji Z i kao takav sufinanciran je sredstvima programa Europske unije Erasmus+.
Tečaj sam odabrala u skladu s nazivom projekta jer učionica budućnosti za mene znači baš to: nešto inovativno, drugačije, moderno, funkcionalno, ali i nešto što ispunjava zadovoljstvom i nastavnike i učenike.
Finska već duži niz godina glasi kao zemlja s najboljim obrazovnim sustavom u Europskoj uniji i ovo je bila jedinstvena prilika da dobijem uvid u način rada obrazovnih institucija i primjenu novih pedagoških načela i pristupa u svakodnevnom radu s učenicima. Zajedno s još 15 kolega iz Hrvatske, Malte, Njemačke, Češke i Bugarske prisustvovala sam, među ostalim, radionicama o primjeni umjetne inteligencije, kodiranja i virtualne stvarnosti u svim predmetima (od TZK-a do kemije), dobila uvid u proširivanje prostora za učenje izvan samih učionica u različite prostore škole, prisustvovala nastavi u kojoj su se primjenjivali pedagoški pristupi krug povjerenja i team-teaching te slušala predavanja arhitekata, nastavnika i učenika o zajedničkom oblikovanju školskog okruženja.
Zajednički zadatak nas nastavnika, sudionika tečaja, bio je odgovoriti na gore postavljena pitanja o učionici budućnosti s aspekta izgleda i uređenja same škole, pozicije učenika i pozicije nastavnika. Radili smo u grupama, na različitim mjestima po različitim školama, svakodnevno povezujući viđeno s onim što smo do tog trenutka čuli, ali i donijeli kao iskustva iz svojih škola. I sam pokušaj davanja odgovora bio je težak. Svaka od naših četiriju grupa svakodnevno je davala različite odgovore: nekome je budućnost osigurati slavine s pitkom vodom u učionicama, a drugima pak osigurati udobnije stolice. Svi bismo ipak voljeli vidjeti samostalnije i aktivnije učenike, odgovorne i prema sebi i prema radu, motiviranije i zadovoljnije nastavnike. Ostaje pitanje kako to postići jer budućnost moramo krojiti sami, u svom okruženju, imajući na umu sličnosti i razlike s onim što smatramo idealom.
Učionica budućnosti kakvu mi zamišljamo u Finskoj je učionica sadašnjosti, a mi joj se polako približavamo. Malim promjenama, sitnicama koje možemo primijeniti i ovdje, u ŠUDIGO-u, nadamo se ostvariti ciljeve ne samo našeg projekta nego i očekivanja svih nastavnika: raditi u modernim prostorima u kojima će učenici biti aktivniji sudionici obrazovanja, a nastavnici motivirajući mentori i moderatori koji će učenike voditi do ispunjenja njihovih potencijala na zadovoljstvo svih u obrazovanju.
Vratila sam se puna ideja i velike želje da neke promjene napravim čim prije, u svom radu i na svojoj nastavi, a u timskom radu i na razini cijele škole. ŠUDIGO Zabok oduvijek drži korak s trendovima u obrazovanju i stoga sam uvjerena da već koračamo prema učionici budućnosti, a sada ćemo te korake samo još malo ubrzati.