Projektna nastava je jedan od najsloženijih, ali i najzanimljivijih oblika odgojno-obrazovnog rada jer omogućuje učenicima simulaciju radnog mjesta i rad na složenim projektima kako bi se što bolje pripremili za tržište rada. Takav način rada njeguje se i u okviru predmeta Web projekti, pogotovo prilikom izradbe završnih projekata koji bi trebali povezati stečena znanja i vještine iz različitih predmeta te ih spojiti u funkcionalno i dopadljivo web rješenje. Pritom web dizajneri prolaze kroz sve faze izradbe digitalnih proizvoda – od analize do implementacije.
Petra Makar, Dior – završni projekt
Kako od skice doći do web rješenja?
Tako su učenici trećeg razreda web dizajna izradbu svojeg web projekta započeli odabirom web sjedišta za kojeg rade redizajn. Učenici su pritom birali različite tvrtke, organizacije, obrte i druge ustanove te istražili njihovu konkurenciju. Isplanirali su hijerarhijsku strukturu web sjedišta te prikupili potrebni sadržaj. Nakon analize, u fazi dizajna izradili su žičane modele (wireframove) te prototipe početne stranice za stolnu i mobilnu verziju web sjedišta. Uslijedila je faza razvoja u kojoj su učenici korištenjem različitih tehnologija (HTML5, CSS3, JavaScript, jQuery, PHP i sl.) realizirali ideje definirane dizajnom i kreirali dinamično i responzivno web sjedište. Izradba projekta završila je testiranjem i implementacijom, odnosno objavom projekta na školskom web poslužitelju.
Mario Fučkan, Saint Laurent – završni projekt
Za razliku od trećeg razreda, maturanti su radili u timovima od tri do četiri učenika te je težište projekta stavljeno na dizajn korisničkog iskustva i sučelja (UX/UI dizajn) pa su se učenici završnih razreda trebali zamisliti u ulozi osmaša koji biraju svoju srednju školu i smjer te njihovih roditelja, nakon čega su implementirali konačno rješenje promidžbene stranice škole za upise s prikazom svih smjerova koje škola nudi budućim učenicima.
Cjelokupna izradba web projekta popraćena je i projektnom dokumentacijom u elektroničkom obliku s opisom svih koraka izradbe te s posebnim naglaskom na navođenje i izvora tekstualnih, slikovnih i drugih korištenih sadržaja zbog zaštite autorskih i drugih prava. Ovakvim pristupom učenici se pripremaju i za izradbu završnih radova.
Lucija Seljan, Dječji vrtić “Rožica” – završni projekt
Vrednovanje web projekata
S nastavničke strane, izazov je takve radove učenika i vrednovati jer se projekt sastoji od četiri sastavna dijela: projektne dokumentacije, tehničke izvedbe web rješenja, dizajna web rješenja i prezentacije web rješenja u okviru kojeg učenici trebaju “prodati” navedeno rješenje nastavniku koji se nalazi u ulozi naručitelja.
Vito Vidović, BMW – završni projekt
Vrednovanje za učenje – prilikom izradbe projekta, učenici imaju kontrolne točke; za vrijeme izradbe i nakon kontrolnih točaka učenici dobivaju usmene kvalitativne povratne informacije koje su rezultat promatranja i praćenja učenika. Ovaj dio se ne ocjenjuje već pomaže učenicima da lakše riješe probleme na koje naiđu prilikom izradbe te poboljšaju svoj projekt. Osim sugestija za poboljšanja i samostalnog/zajedničkog traženja rješenja problema, pohvaljuje se i ono što je dobro napravljeno.
Vrednovanje kao učenje – koristi se lista za samoprocjenu kako bi učenici samostalno procijenili svoje web rješenje te vršnjačko vrednovanje u kojem učenici dobivaju povratne informacije drugih učenika nakon prezentacije projekta. Iako je projekt samostalni rad, učenici mogu međusobno pogledati tko što radi i međusobno sugerirati poboljšanja.
Elena Bakliža, Fanta – završni projekt
Vrednovanje naučenoga – nastavnik vrednuje prema unaprijed zadanim kriterijima sva četiri sastavna dijela projekta, svaka komponenta donosi određeni broj bodova te na kraju rezultira s četiri brojčane ocjene. Učenik dobiva i završnu povratnu informaciju u obliku obrazloženja ocjena. Kod nekih komponenti se boduje samo konačno rješenje, a kod nekih i kontinuiranost u izradbi te uvažavanje sugestija te to utječe na konačnu ocjenu.
Ovaj članak popraćen je primjerima završnih projekata u okviru predmeta Web projekti kojeg izvodi nastavnik stručnih predmeta Krešimir Varga. Navedena web rješenja izrađena su u edukativne svrhe.
Lea Mutak, Hotel 9 – završni projekt