Žena ima pravo odlučivati o vlastitom tijelu

O jednoj od problematičnijih tema današnjice razgovarali smo s aktivisticom za ženska prava Tajanom Broz.

0
442
pregleda

Napisala: Petra Sokolić, 3.mt, ilustrirala: Nicole Čižmek, 4.d

Pobačaj ili abortus prekid je trudnoće odstranjenjem ili izbačajem embrija ili fetusa iz maternice. Nastaje zbog smrti fetusa ili rezultira njegovom smrću. Pobačaj može nastati spontano, zbog komplikacija tijekom trudnoće ili se može izazvati. Da bi se prekid trudnoće mogao smatrati pobačajem, mora se dogoditi prije 28. tjedna trudnoće, pod uvjetom da dužina ploda bude manja od 35 centimetara, a težina manja od 1000 grama. U suprotnom, riječ je o prijevremenom porodu. Postavljeni uvjeti nisu apsolutni, jer je u mnogim slučajevima, plod manji od 35 centimetara i lakši od 1000 grama sposoban za život.

Medicinski zahvat

– Pobačaj je medicinski zahvat kojim žena rješava pitanje neželjene trudnoće. U Hrvatskoj je legalan do dvanaestog tjedna kada govorimo o embriju, odnosno o fetusu koji ne može preživjeti izvan tijela žene. Upravo zbog toga žena ima pravo odlučivati o vlastitom tijelu te zato podržavam pravo žene da slobodno odlučuje o svom tijelu, rađanju i planiranju obitelji. Dakle, sukladno tome sam i za legalan pobačaj. – rekla je feministkinja Tajana Broz.

Posljedice pobačaja mogu biti fizičke i psihičke.

– Znam za zapise o vremenima kada pobačaj nije bio legalan i kada su ga žene jednako tako činile kao i danas, ali u izuzetno lošim i nesigurnim uvjetima koji su često rezultirali i smrću same žene zbog težih zdrastvenih komplikacija ili su uzrokovali neplodnost. Žene su radile pobačaje oduvijek bez obzira na zakon, i to na različite načine. Bilo da je u pitanju žičana vješalica, guščje pero, trave, različiti pripravci itd.. Također, postojali su priučeni ljudi koji su u kojekakvim prostorijama nesterilizranim pomagalima vršili pobačaj. – kazala je Tajana Broz.

U današnje vrijeme ispred raznih bolnica u Hrvatskoj, nailazimo na ljude koji podržavaju inicijativu protiv abortusa. To su ljudi koji istinski vjeruju da je i tek začeti fetus Božje živo biće te da zaslužuje pravo na život.

– Smatram da svi vjernici imaju pravo raditi što misle da je sukladno njihovoj vjeri i religiji što se tiče konkretnih molitvenih inicijativa ispred bolnice. Međutim, isto tako smatram da oni narušavaju privatnost pacijentica i da postoji puno prikladniji prostori na kojima se može izražavati svoj politički stav o bilo kojoj temi pa i o tome da bi pobačaj trebao biti nelegalan. – istaknula je gđa Broz.

Spontani pobačaj

Kada žena zatrudni, u njenom tijelu se događa puno različitih procesa koje uzrokuju hormoni, točnije, dolazi do njihovog pojačanog lučenja. Za vrijeme trudnoće tijelo se pripremi na određene procese koji će se događati.

Kod spontanog pobačaja dolazi do prirodnog procesa izbacivanja ploda za koji se tijelo pripremi i lakše se vrati u prijašnje stanje jer mu je razlog nestanka ploda objašnjiv. Žena se u tom slučaju osjeća bespomoćno, ali se u većini slučajeva lakše oprosti sa svojim djetetom jer nije mogla utjecati na završetak trudnoće. Spontani pobačaji su zapravo iznenađujuće česti, naročito unutar prvih 12 tjedana trudnoće. Gotovo u 50 posto slučajeva dogodi se spontani pobačaj unutar prvog tromjesečja. Većina ljudi ne shvaća koliko su česti jer mnoge žene koje su ga doživjele ne govore o tome. Do njih ponekad dolazi zbog abnormalnosti  fetusa, nedostatka u građi maternice ili hormonalnog poremećaja kod majke. Pobačaji uzrokovani padom ili sličnom manjom nezgodom doista su rijetki jer je fetus dobro zaštićen u maternici. Namjerni pobačaj se od spontanog razlikuje po tome što se tijelo vrlo neugodno iznenadi jer plod iznenada nestane, a tijelo luči velike količine hormona, što je teško odjednom zaustaviti.

Za tijelo žene namjerni pobačaj je nešto neprirodno, što objašnjava nastanak psihičkih i fizičkih posljedica.

Anketni upitnik

Među učenicima Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću proveli smo anketu o ovoj temi. Mišljenja su se najviše podijelila kod pitanja treba li zakon regulirati legalnost pobačaja u slučaju da žena ne želi zadržati dijete. 68,3% učenika odgovorilo je da zakon nema to pravo, dok 25% tvrdi da ima. Međutim, bez obzira na mišljenje o zakonu, čak 61,7% je odgovorilo da je protiv pobačaja te ga smatra ubojstvom dok 20% podržava mogućnost pobačaja. 20% ispitanih tvrdi da su na njihovo mišljenje utjecala vjerska uvjerenja. Jedan od ispitanika koji podržava mogućnost izbora rekao je: “Fetus ne treba gledati kao živo biće jer pravno i medicinski do određenog stupnja razvoja nije živo biće, tu tvrdnju potvrđuje znanost za koju smatram da je iznad vjere i vjerskih uvjerenja.”

Podijeljena mišljenja

Od ispitanika koji su protiv pobačaja čuli smo sljedeći argument: “Fetus treba gledati i smatrati živim bićem jer smo i mi jednom bili taj isti fetus i naš život nije oduzet zbog nepromišljenosti.” Kao što su se mišljenja podijelila oko ovog pitanja isto se dogodilo i s pitanjem što bi bilo da je pobačaj zabranjen, odnosno, bi li to spriječilo žene da ga čine. Trideset troje ispitanika odgovorilo je potvrdno, dok se ostalih dvadeset dvoje ne slaže s time. Ispitanici koji se slažu tvrde: “Više bi pazili na svoje ponašanje! Ne bi očekivali da će njihovu nepromišljenost riješiti liječnik.” Ispitanici koji misle da zabrana ne bi smanjila stopu pobačaja tvrde: “Vjerujem da osobu, koja je odlučila napraviti pobačaj, zakonska zabrana neće u tome spriječiti. Vjerojatno bi se naručila na neki ilegalan zahvat koji u današnje vrijeme nije teško napraviti u tajnosti.” Oni smatraju da su najveći i najbitniji razlozi zbog kojih su oni za pobačaj financijska nestabilnost te silovanje i pedofilija. No, ova je anketa pokazala da ipak prevladava negativan stav prema pobačaju.

Komentiraj

Molimo upišite svoj komentar!
Molimo upišite svoje ime.